Polskie kino historyczne. Kultura, naród, tożsamość
z filmu Andrzeja Wajdy "Człowiek z marmuru" |
Zapraszamy na warsztaty Polskie kino historyczne. Kultura, naród, tożsamość. Spotkanie będzie miało
formę wykładu/ seminarium. Będziemy rozmawiać o tym, w jaki sposób polskie kino
pokazuje historię Polski i tożsamość kulturową Polaków. Posłużymy się
następującymi przykładami:
- Człowiek z marmuru (1976), reż. Andrzej Wajda;
- Katyń (2007), reż. Andrzej Wajda;
- Prymas. Trzy lata z tysiąca (2001), reż. Teresa
Kotlarczyk.
Zapraszamy osoby dorosłe oraz w wieku licealnym. Osoby,
które nie widziały tych filmów również mogą uczestniczyć w warsztatach.
W polskim kinie zauważamy dwa sposoby mówienia o przeszłości
Polski. Te dwie narracje można określić jako kino narodowe (nurt
martyrologiczno-heroiczny, filmy „narodowej pamięci historycznej”) i kino
postnarodowe (nurtu krytyczny, filmy „postnarodowej pamięci historycznej”).
Kino narodowe lansuje narodową świadomość historyczną.
Mitologizuje przeszłość, odwołuje się do ideologicznych narodowych preferencji
widzów. Przedstawia Polaków jako naród o stałej, jednolitej tożsamości,
odmienny od innych i wyjątkowy na tle innych. Postaci i wydarzenia z
przeszłości są tu jednoznaczne, jednowymiarowe, konstruowane według niezmiennych
wzorów i przemienione w symbole wartości narodowych pożądanych przez współczesną
społeczność. W tym nurcie kultura = naród.
Kino postnarodowe pod względem stosunku do przeszłości jest
bliższe profesjonalnej historiografii niż mitologii. Patrzy na przeszłość krytycznie,
demitologizuje i odbrązawia historię, zadaje trudne pytania. Kwestionuje obraz
narodu jako jednolitej wspólnoty ze stałą tożsamością. Nie zakłada istnienia
jakiejś jednolitej kultury narodowej konstytuującej ową tożsamość. Pokazuje złożoność
kultury, podziały i różnice społeczne, które tworzą spluralizowaną tożsamość członków wspólnoty.
Przedstawia miniony świat w sposób niejednoznaczny i wieloaspektowy, z wielu
różnych perspektyw. Pokazuje niejasność oraz wieloznaczność wydarzeń, motywów i
zachowań ludzkich w rozmaitych okolicznościach.
INFORMACJE
Zapisy:
Obowiązują wcześniejsze zapisy pod adresem
mailowym: latajacewarsztaty@gmail.com – w tytule wiadomości prosimy
napisać „kino historyczne”.
Ilość miejsc bardzo ograniczona, o przyjęciu na kurs
decyduje kolejność zgłoszeń.
UWAGA – osoba zainteresowana może zgłosić tylko
siebie. Nie ma możliwości rezerwowania dwóch lub więcej miejsc przez jedną osobę.
Kiedy: 24.V.2017,
środa, godz. 17-19 (1 spotkanie).
Gdzie: Centrum Kultury w Lublinie,
pracownia Latających Warsztatów Rękodzieła nr 257a, II p.
pracownia Latających Warsztatów Rękodzieła nr 257a, II p.
Wstęp
wolny. Obowiązują zapisy (p. wyżej).
Prowadzenie: dr
hab. Piotr Witek - historyk, metodolog historii, pracownik IH UMCS w Lublinie. Zajmuje
się historią wizualną - przedstawianiem przeszłości w mediach audiowizualnych -
którą traktuje jako alternatywę dla akademickiej historiografii. Autor książek:
(1) Andrzej Wajda jako historyk.
Metodologiczne studium z historii wizualnej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016; (2) Kultura. Film. Historia. Metodologiczne problemy
doświadczenia audiowizualnego, Lublin 2005. Współredaktor kilku monografii
zbiorowych poświęconych teorii historii, historii historiografii oraz historii
niekonwencjonalnej.